Săturat, vreau schimbări

„Ca la moldoveni”, „Țara mea colțuni de lînă”, „Ei ce să faci, moldoveni” sunt fraze care le aud zilnic și îmi provoacă antipatie, însă nu înțeleg de ce nu dispar din uz, dar e tot mai frecventă în rîndul tinerilor.

Recent m-am ciocnit de un caz care și m-a provocat să scriu despre acest „stereotip”:

Era începutul studiilor, obosiți veneam de la universitate. Cînd colo intră controlorul să verifice biletele. Lîngă mine era un băiat cu multe bagaje (cred că se muta la cămin) poate fiind prima dată în Chișinău nu știa că în transport se achită și pe bagaj. Controlorul îl impunea să achite amenda de 50 de lei, la care tînărul s-a încleștat și nici nu știa ce să răspundă. Am decis să îi i-au apărarea pentru că tăxătoare nici nu l-a informat că este nevoit să procure 2 bilete, ca peste vreo 2-3 minute să înceapă toți călătorii să îi lămurească controlorului că băiatul nu are nici o vină. În fine a mai procurat încă un bilet și aici s-a incheiat cearta. Cel mai uimitor și neplăcut pentru mine a fost: „moldoveni, ca la moldoveni…” STOP! Da eu ce nație sunt ? Nu sunt și eu oare moldovean ? Și ceilalți pasageri nu tot suntem moldoveni ? De cînd mă rog moldovean se egalează cu ceva ofensator ? 

Un alt caz recent care l-am întîlnit este despre un jucător moldovean care joacă în Rusia, însa din unele motive nu prinde minute de joc, știți ce motiv a găsit un utilizator al forumului ? „pune plitcă”  STOP! Nu noi ne plîngem că se crează stereotipuri proaste ? Nu tot noi ne enervăm că rușii fac glume pe seama noastră ? De cînd noi trebuie să dezvoltăm steoreotipurile proaste, ci să nu dăm dovadă de contrariul! 

Cînd eram mic am fost învățat că moldovenii sunt o nație harnică, desigur cu unele minusuri (le are toate popoarele din lume), ca să ajung la o vîrstă cînd tot ce este rau să fie echivalat cu = ” Ca la moldoveni”, mai departe ce urmează ? să introducem în dicționare ” Cînd tot ii de-a … = Ca la moldoveni”

Nu e atît de rău, recent după meciul Moldova 0-1 Liechtenstein, ieșind de pe stadion am zărit un pici de vreo 4-5 ani cu lăcrimi de crocodil, întrebînd-o pe maică-sa ” Cum a putut să piardă Moldova ?” mi-a trezit un sentiment puternic de patriotism, sper să nu ajungă unul din tinerii de mai sus, ci să meargă înainte și să promoveze „moldovenismul

M-am săturat, vreau schimbări. Vreau ca tinerii să fie mîndri că sunt moldoveni!

Săturat, vreau schimbări

2 gânduri despre &8222;Săturat, vreau schimbări&8221;

Lasă un comentariu